Tuleva eesmärk on aidata võimalikult paljudel Eesti inimestel kindlustada endale parem tulevik. Kogumise eelduseks on selge ja lihtne arusaam: mida teha ja kuidas seda teha. Seepärast võtsime põhjalikult ette Tuleva veebi ligipääsetavuse parandamise. See on samm suunas, et kogumisteekond oleks kättesaadav ja arusaadav kõigile, sõltumata inimese võimetest või erivajadustest.
Enamik inimesi tahab oma tuleviku eest hoolt kanda ja koguda. Ometi lükkavad paljud sellega alustamist edasi – mitte laiskusest, vaid segadusest. Kogumist ei takista sageli mitte motivatsioonipuudus, vaid infomüra: liiga palju ja segaseid valikuid. Kui sel teel on takistuseks ka veel ligipääsetavus, muutub kogumise edasilükkamine veelgi tõenäolisemaks.
Tõuge otsida tarbetuid takistusi
Juuni lõpus hakkasid kehtima uued Euroopa ligipääsetavuse nõuded ning vastav seadus Eestis. See aitab ettevõtetel oma tooteid ja teenuseid kohandada nii, et need oleksid kasutatavad ka inimestele, kes ei näe, ei kuule, ei saa liikuda või käsi kasutada, on intellektipuudega või mõne muu erivajadusega.1
Saime sellest hea tõuke vaadata kriitilise pilguga üle oma veeb ja otsida kohti, mis võivad osutuda kogumisteekonnal tarbetuks takistuseks. Ja seda mitte ainult vähestele, vaid mingis olukorras meile kõigile. Ajutised piirangud tabavad aeg-ajalt meist igaüht: olgu selleks näiteks uni silmas, kui üritame hommikul telefonist uudiseid sirvida; suvine ere päike, kui töötame terrassil sülearvutiga; või lihtsalt väsimus, mis muudab keeruliseks pikema sisu läbitöötamise. Just seetõttu kontrollisime muu hulgas, et tekstid meie veebis oleksid piisava suuruse ja kontrastiga.
Ligipääsetavuse üks olulisemaid aspekte on aga see, et asjadest tuleb rääkida inimlikus ja arusaadavas keeles. Paraku on eriti just finantsmaailm täis asjatut keerukust ja infomüra. Meie roll on aidata inimestel sellest läbi näha: selgitada, lihtsustada ja suunata. See pole ainult hea tahte küsimus, vaid põhimõte, mille oleme kirja pannud juba oma põhikirja. Seda joont kavatseme hoida ka edaspidi.
Mida me siis muutsime?
Võtsime ette rea sisulisi ja tehnilisi uuendusi, millest peamised on:
- Uuendasime Bootstrap kasutajaliidese raamistiku viimasele versioonile, mis parandas hulga ligipääsetavuse aspekte.
- Vähendasime väikeste kirjasuuruste kasutamist ning suurendasime tekstide ja sisuelementide kontrasti.
- Pakume täiendavat kontrasti suurendamise lülitit lehe jaluses. See aktiveerub automaatselt, kui oled oma seadmes sarnase valiku juba sisse lülitanud.
- Täiustasime klaviatuuriga navigeerimise tuge, sh lisasime lingi, mis võimaldab kogu päise vahele jätta ja liikuda otse sisualasse.
- Tegime mitu muudatust ekraanilugejaga veebi kasutamise kogemuse parandamiseks:
- lisasime alt-tekstid piltidele ja graafikutele, mis ilmuvad põhilehtedel ja -postitustes;
- muutsime linkide nimed kirjeldavamaks ja selgemaks (nt: „vaata siit” asemel „vaata tööpakkumisi”) – see on kasulik mitte ainult ekraanilugejaga kasutajatele, vaid kõigile, sest inimesed ei loe enamasti veebilehti järjest, vaid skännivad visuaalselt silmapaistvaid elemente;
- tegime muudatusi lehtede struktuuris (semantilised HTML-elemendid, ARIA-atribuudid jm), et ekraanilugejad saaksid lehtede ülesehitusest paremini aru ja nende eri sektsioonide vahel hõlpsamini liikuda;
- eemaldasime ekraanilugejate jaoks mittevajaliku peidetud sisu (nt modaalaknad) ja lisasime samal ajal elemente, mis aitavad ekraanilugejatel sisus paremini orienteeruda (nt vormiväljade sildid ja seosed).
- Töötame välja abimaterjale, mis aitavad edaspidi kogu tiimil sisu luues paremini arvestada ligipääsetavust toetavate põhimõtetega.
See ei ole finiš. Meil on nimekiri parendustest, millega jätkame, ning neist kirjutasime pikemalt ligipääsetavuse lehel.
Aga on ka kohti, kus me pole veel leidnud head lahendust. Näiteks kohustab seadus lisama sotsiaalmeedia postitustele üleskutse tutvuda finantsteenuse tingimuste, prospekti ja põhiteabega ning pidada nõu asjatundjaga. Oleme veendunud, et lakoonilised ja väikeses kirjas hoiatustekstid ei aita inimestel paremaid finantsotsuseid teha, kuid hetkel puudub meil ka hea idee, kuidas esitada seda infot nii, et see oleks ühtaegu päriselt abistav ja seadusega kooskõlas.
Jäta meile tagasisidet
Anna meile kindlasti teada, kui märkad meie veebis kohti, mis on sulle raskesti kasutatavad – selleks helista 644 5100 või kirjuta [email protected].
1 Mida uut toob äsja kehtima hakanud seadus täpsemalt kaasa, on ligipääsetavuse ekspert Jakob Rosin kirjutanud lahti oma blogis.